Ενοχλούνται οι μεσάζοντες για τα Orion

 Ο Π. Καμμένος αποκαλύπτει το παρασκήνιο πίσω από τις αντιδράσεις για τα Orion
 Οι «φωνές» των κομμάτων σε μια συμφωνία που είχε υπογράψει η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ-ΝΔ και εφαρμόζεται σήμερα

Το κρίσιμο ερώτημα είναι ένα: «Θέλουμε Άμυνα;». Και αν ναι, είμαστε διατεθειμένοι να πληρώσουμε για αυτή; Αν πραγματικά θέλουμε Άμυνα, τότε... είναι απαραίτητη και αυτονόητη η εξεύρεση πόρων, ακόμα και σε περιόδους οικονομικά δύσκολες, για τη θωράκιση της χώρας. Αφορμή για αυτές τις σκέψεις στάθηκε ένα θέμα που ξαναβγήκε στο φως της δημοσιότητας αυτή την εβδομάδα, έπειτα από δημοσίευμα μεγάλης κυριακάτικης εφημερίδας, ότι η κυβέρνηση υπέγραφε το πρόγραμμα αναβαθμίσεως πέντε αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας Ρ-3Β Orion του Πολεμικού Ναυτικού, με κόστος 500 εκατ. δολάρια, και μάλιστα με απευθείας ανάθεση. 

Ύστερα από αυτό προκλήθηκε αναστάτωση, με ανακοινώσεις από τη Ν.Δ. και το ΠΑΣΟΚ, ενώ εναντίον της συμφωνίας τάχθηκε και το «Ποτάμι», που με ερώτηση του έφερε το θέμα στη Βουλή, όπως και το ΚΚΕ, που πάντα έχει σταθερή γραμμή σε αυτά τα ζητήματα.

Με λίγα λόγια, δεν είναι δυνατόν όσοι διαμαρτύρονται για τις «βόλτες» των τουρκικών πλοίων έξω από το Λαύριο να διαμαρτύρονται και όταν αποφασίζεται η ενίσχυση της Άμυνας, με αναβαθμίσεις υφιστάμενων οπλικών συστημάτων, για την επέκταση του επιχειρησιακού ορίου ζωής τους. «Μα, καλά, είναι δυνατόν να καταδικάζετε τώρα ένα πρόγραμμα που προ μηνών εσείς ως κυβέρνηση υποστηρίζατε;», ρωτήσαμε ευθέως τον αρμόδιο συντονιστή Εξωτερικών και Άμυνας της Νέας Δημοκρατίας και πρώην υφυπουργό Εθνικής Άμυνας, Κώστα Τασούλα. «Δεν έχουμε πρόβλημα με το πρόγραμμα αυτό καθ' εαυτό, αλλά με τη χρονική συγκυρία κατά την οποία υπογράφεται», μας απάντησε εκείνος, θέτοντας έτσι το θέμα σε μια κάπως διαφορετική βάση.

ΠΡΑΚΤΙΚΟ. Όμως, σε τηλεοπτική εκπομπή τη Μ. Δευτέρα, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Πάνος Καμμένος, αποκάλυψε, εμφανίζοντας μάλιστα το σχετικό υπογεγραμμένο πρακτικό, ότι η απόφαση για τον εκσυγχρονισμό των πέντε αεροσκαφών Ρ-3Β του ΠΝ ελήφθη σε συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ στις 13 Οκτωβρίου 2014, από τη συγκυβέρνηση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ, με ομόφωνη αποδοχή της εισήγησης του τότε υπουργού Άμυνας, Δημήτρη Αβραμόπουλου: «Τη μεμονωμένη ενεργοποίηση υποπρογράμματος "Εκσυγχρονισμός Μέσης Ζωής - ΕΜΖ και αναβάθμιση/ολοκλήρωση νέων επιχειρησιακών συστημάτων για την επιχειρησιακή εκμετάλλευση έως πέντε αεροσκαφών ΑΦΝΣ Ρ-3Β του ΠΝ" κατά τα προβλεπόμενα από τις διατάξεις του άρθρου 1 του Ν.3978/11 και του άρθρου 76 του Ν.3883/10». Ακολουθούν οι υπογραφές των Αντώνη Σαμαρά, Ευάγγελου Βενιζέλου, Δημήτρη Αβραμόπουλου, Γκίκα Χαρδούβελη, Αργύρη Ντινόπουλου, Νίκου Δένδια και Κυριάκου Μητσοτάκη, όλοι τους μέλη του ΚΥΣΕΑ.

Στην απόφαση προβλεπόταν η υπογραφή της συμβάσεως μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου 2014. Λίγες ημέρες αργότερα, όταν ανέλαβε υπουργός Άμυνας ο κ. Δένδιας, λόγω της προκήρυξης εκλογών, ζήτησε από τους Αμερικανούς παράταση ως τον Μάρτιο του 2015, η οποία πραγματικά δόθηκε. «Τη συμφωνία έπρεπε ή να την αρνηθούμε ή να την υπογράψουμε. Εμείς την υπογράψαμε και πληρώσαμε την πρώτη δόση, γιατί η πληρωμή θα πάει μέχρι το 2022. Η Ελλάδα δεν μπορούσε να μην έχει αεροπλάνα ναυτικής συνεργασίας και δεν ήταν δυνατόν να επιτρέπει σε τουρκικά αεροσκάφη να πετάνε πάνω από το Αιγαίο με νατοϊκή σημαία», τόνισε ο κ. Καμμένος. Και συνέχισε: «Ήταν μια σωστή απόφαση της προηγούμενης κυβέρνησης, που ήρθαμε να την υπογράψουμε. Δεν αποτελεί απευθείας ανάθεση, αλλά διακρατική συμφωνία. Η απόφαση αυτή πείραξε τους εμπόρους όπλων, γιατί είναι μια συμφωνία που δεν έχει μίζα. Δεν υπάρχει μεσάζοντας».

Επιπλέον 30 χρόνια ζωής

Πολλά συζητήθηκαν σχετικά με το θέμα αυτές τις μέρες, αλλά εκείνο που δεν ακούστηκε είναι τι ακριβώς περιλαμβάνει η συμφωνία. Ως προελέχθη, είναι μια διακρατική συμφωνία, δηλαδή συνάπτεται μεταξύ των κυβερνήσεων Ελλάδος και ΗΠΑ, με την τελευταία να αναθέτει την αναβάθμιση (και να παρακολουθεί την πρόοδό της) στην κατασκευάστρια εταιρεία του αεροσκάφους Ρ-3Β, Lockheed Martin. Η αναβάθμιση των Ρ-3Β αφορά τα δομικά μέρη τους, αλλά και τα ηλεκτρονικά συστήματά τους. Τοποθετούνται καινούργιες πτέρυγες, κάθετο σταθερά, οριζόντια σταθερά και κινητήρες και αλλάζουν όλα τα σημεία του αεροσκάφους που δέχονται μεγάλες καταπονήσεις. Ουσιαστικά, από το παλαιό αεροσκάφος παραμένει μόνο η άτρακτος. Πρόκειται για τον εκσυγχρονισμό Μέσης Ζωής, μετά τον οποίο τα αεροσκάφη έχουν επιπλέον 15.000 ώρες πτήσεως, κάτι που πρακτικώς σημαίνει 30 επιπλέον χρόνια επιχειρησιακής ζωής. Το επιχειρησιακό σύστημα και το σύστημα μάχης του αεροσκάφους (αυτό που διαφέρει από πελάτη σε πελάτη) είναι ό,τι πιο σύγχρονο υπάρχει τη στιγμή αυτή, γεγονός που επιτρέπει συν τοις άλλοις στο κάθε αεροσκάφος να βάλλει και βλήματα Harpoon, κάτι που δεν διαθέτουν τα παλαιά Ρ-3Β.

Η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία θα λάβει το σημαντικότερο μέρος της υλοποιήσεως του προγράμματος, ύψους περί τα 250 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με πολύ έγκυρη βιομηχανική πηγή, ενώ θα έχει και το 30% της «περαιτέρω υποστήριξης» (Follow on Support/FOS) για τα επόμενα 30 χρόνια, δηλαδή για όσο προβλέπεται να είναι επιχειρησιακά τα αεροσκάφη. Επιπλέον, το ΠΝ για το Ρ-3Β διαθέτει ήδη γραμμή εκπαιδεύσεως του προσωπικού και πληθώρα ανταλλακτικών σε αποθήκες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν αμέσως. Ση μαντικό πλεονέκτημα της συμφωνίας είναι η αποπληρωμή, η οποία θα γίνει σε βάθος χρόνου 7,5 ετών, κατά μέσο όρο περίπου 45 εκατ. Δολάρια ετησίως - ήδη η δόση του 2015 καταβλήθηκε με την υπογραφή της συμφωνίας, κατά τον κ. Πάνο Καμμένο.

(ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 10/04/2015 – ΛΕΩΝΙΔΑΣ Σ. ΜΠΛΑΒΕΡΗΣ - lsblaveris@gmail.com)
http://staratalogia.blogspot.gr/2015/04/orion.html

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις